Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı

ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI

Meslek seçimi, bireyin hayatında önemli kararlar arasında yer aldığı için, dikkatle üzerinde durması gereken konulardan biridir. Bireyin, hayatının bir bölümünü elde etmeye harcadığı mesleği, gelecekteki yaşam tarzını büyük ölçüde belirler. Seçilen meslekle birlikte, nasıl bir iş ortamında çalışılacağı ve nasıl bir yaşam sürdürüleceği de tespit edilmiş olur. Toplumsallaşma, çevreye uyum, kendini ifade etme, yeteneklerinin farkına varma, becerilerini geliştirme gibi bireysel yararın yanında ülkelerin gelecekteki başarıları da kişilerin doğru mesleklerde çalışmalarıyla ilgilidir. Mesleğini doğru seçen ve işinin öneminin bilincinde olan bireyler, ülkenin verimliliğine önemli katkı sağlayacaktır.

          Günümüzde meslek seçeneklerinin artması, meslekte uzmanlaşma ve mesleğe hazırlanmanın uzun süreli eğitimi gerektirmesi;  meslek seçiminin önemini daha da artırmıştır. Meslekleriyle ilgili karar verme aşamasında olan öğrencilerin isabetli karar verebilmeleri için seçeceği meslek hakkında ayrıntılı bilgi edinmesi, kendi özellikleri ile mesleğin gerektirdiği özelliklere ne kadar sahip olduğunun farkında olması başarının ilk adımları arasındadır.

      Bu faaliyet ile Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı altında yer alan meslekleri tanıyabilecekseniz.

30.11.2012 5901

A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ

0-18 yaş çocuklarının gelişim alanlarını (fiziksel, psikomotor, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal) ve özelliklerini tanıyıp alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış olan, onların sorunlarını giderici önlemler alabilen, özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanıyıp bu çocuklar için uygun eğitim ortamını düzenleyebilen, anne ve çocuk sağlığı konusunda bilinçli olan, 0-12 yaş çocuklarında görülebilen hastalıkların belirtilerini, korunma yollarını ve bakımını bilen, ilk yardım konusunda bilgi ve beceri kazanan, erken çocukluk eğitim kurumlarında program hazırlayıp uygulayabilen, bu yaş çocuklarının ilgilerine, yeteneklerine, gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun drama, müzik, sanat ve Türkçe dil etkinlikleri uygulayabilen, eğitici oyuncaklar hazırlayabilen, kullandığı araç gerecin basit bakım ve onarımını yapabilen, çalıştığı iş yerinde günlük menü ve yiyecekleri ilkelerine uygun hazırlayabilen, kendi alanındaki mesleki ve teknik becerilerini kullanarak iş yerinde ve çevresindeki sorunları çözebilen, teknolojik gelişmelere açık, girişimci, problem çözme becerisine sahip, çevresiyle uyumlu ilişkiler kurabilecek nitelikte meslek elemanı yetiştirmeyi amaçlayan keyifli bir alandır.

Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması nedeniyle alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır. 

B. ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER 

  • Erken Çocuklukta Öğretmen Yardımcılığı
  • Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcılığı 

Bu alan altında ayrıca bakıcı annelik ve yardımcı elamanlık meslekleri de bulunmaktadır. 

ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖĞRETMEN YARDIMCISI

Tanımı:Erken çocukluk öğretmen yardımcısı, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.  

ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISI

Tanımı:Özel eğitimde öğretmen yardımcısı, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.

 

Erken çocuklukta ve özel eğitimde öğretmen yardımcısının görevleri;

  • Plan yapmak, uygulamak,
  • Mesleğiyle ilgili programlama yapmak,
  • Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak,
  • Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak,
  • Öz bakım becerilerini geliştirmek,
  • İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek,
  • Sosyal gelişimi desteklemek,
  • Bilişsel gelişimi desteklemek,
  • Psikomotor gelişimi desteklemek,
  • Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak,
  • Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak,
  • Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak,
  • Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek,
  • Organizasyon yapmak,
  • Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek,
  • Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak,
  • Mesleki eğitimle ilgili etkinlikleri takip etmek,
  • Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmaktır.

C. MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

            Erken çocukluk eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi olmayan, Türkçeyi doğru kullanan, görgü kuralarını bilen ve uygulayan, fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasında destek olmaları gerekir.

 

 Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Ek Puanları İle Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları

A.KOD

ALAN ADI

DAL ADI

ÖN LİSANS PROGRAMLARI

PUAN TÜRÜ

 

 

 

6009

 

 

 

 

 ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ

 

 

 

ALANI VE TÜM DALLARI

Çocuk Gelişimi

 

 

 

 

 

TYT PUANI

 

 

 

 

Çocuk Koruma ve Bakım Hizmetleri

 

Sosyal Hizmetler